۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۷۱۸۳۱۰

«رؤیا رو» طعم رویاهای مادرانه را شیرین تر می کند 

«رؤیا رو» طعم رویاهای مادرانه را شیرین تر می کند 
امام حسین(ع) طفل شیرخواره‌اش را به سوی آسمان بلند کرده و به لشکریان دشمن نشان می‌دهد.تیری سه شعبه از کمان به شتاب برمی‌خیزد و بر گلوی علی‌اصغر می‌نشیند در تاریکی تالار سوره و در کورسوی نور سرخ‌رنگ صحنه نمایش، صدای بغض‌های رهاشده کودکان و نوجوانان حسینی شنیده می‌شود .

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه زندگی - هانیه ناصری: گفتن و شنیدن از کربلا داستانی دیرینه است، اما هر بار تازه‌تر از قبل. این‌بار تالار سوره حوزه هنری تبلیغات اسلامی، میزبان کودکان و نوجوانان حسینی شد تا با زبانی کودکانه برایشان از کربلا بگوید.  از طفل شیر خواره و دخترک سه‌ساله، از قهرمانی‌های زینب(س) و از مادرانه‌های رباب، از امید علم‌دار و از حسرت سجاد(ع) و از رشادت‌های حسین(ع) و یارانی که برای رستگاری، بودن با او را برگزیدند.

* این‌جا حرف از قصه‌های خوب است برای بچه‌های خوب

 درب ورودی ساختمان حوزه هنری در خیابان سمیه است. سمت راست هم پله‌های تالار سوره. نیاز به راهنما نیست. پوسترهای برنامه هدایتگر ورود به مراسم اند. در ابتدای ورود دو نفر که لباس عروسک به تن کرده‌اند به استقبال می‌آیند. چه انتخاب مناسبی! مادربزرگ و پدربزرگ. بالاخره این‌جا حرف از قصه‌های خوب است و تا یادمان می‌آید پدربزرگ و مادربزرگ بهترین قصه‌گوهای دوست‌داشتنی ما بوده‌اند و هیچ‌کس روی دستشان نیست. 
نوبت به پذیرایی است. تدارک خوراکی‌های خوشمزه هم باب دندان میهمانان کوچک است. صدای تلاوت قرآن خبر از شروع مراسم می‌دهد. وارد سالن سوره می‌شویم. صحنه‌ای رنگارنگ با طراحی‌های جذاب.قرار است تعداد زیادی از بچه‌های خوب ایران بیایند، بنشینند، ببینند و بشنوند. این‌جا روضه‌ها داستان شده‌اند و روضه‌خوان‌ها، قصه‌گوی صحنه‌ای کودکانه. قرار است این‌جا کلی حرف باشد از قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب. 

*گالری نفیس آمده تا با یک تیر دو نشان بزند

در راهروی ورودی، غرفه گالری نفیس چشم را می‌گیرد. تصاویر کارتونی دختران محجبه بر روی کیف‌های رنگارنگ، آینه‌ها و بورس‌های دخترانه، جامدادی و بسیاری وسایل دیگر. هم توصیه به استفاده از کالای ایرانی است، هم ترویج فرهنگ حجاب و عفاف. گالری نفیس با توصیه و همکاری برپاکنندگان قصه‌های خوب آمده تا با یک تیر دو نشان بزند.

*زبان هنر برای شنیدنی تر کردن گفتنی ها
برای گفتن از بچه‌ها و حرف زدن برایشان، هم می‌شود ریش‌سفید باشی و پرتجربه، هم جوان و پر دغدغه. آقای «امیر بابایی» هم که کارشناس برنامه‌‌ریزی در حوزه هنری کودک و نوجوان را برعهده دارد، از همان جوان‌های پر دغدغه‌ است. او با علم، انگیزه، ذوق و مهارت وارد میدان شده تا به مدد هنر، گفتنی‌ها را برای نسل نوپای امروز شنیدنی تر کند. معرفی برنامه قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب را به آقای بابایی می‌سپاریم. هر چه باشد او بهتر از هر کس به زیر و بم کار آشنا است.

آقای امیر بابایی،کارشناس طراحی و برنامه‌نویسی برنامه‌ها در حوزه هنری کودک و نوجوان 

*معرفی دومین رویداد قصه های خوب برای بچه های خوب 

 با هدف و رویکردی ویژه،  یک سری برنامه‌های اختصاصی و مناسبتی برای دو گروه کودک ۶-۹سال و نوجوان ۹-۱۲ سال در نظر گرفتیم. نخستین برنامه در روز ۲٠ تیرماه به‌مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد. آن‌جا هم نقاله خوانی بود هم نمایش عروسکی. گروه سرود هم داشتیم. چند نویسنده مشهور هم میهمان برنامه بودند و با بچه‌ها صحبت کردند و از کارهایشان برای آن‌ها گفتند. شکر خدا با استقبال فراوان بچه‌ها مواجه شد. 

* «قصه‌ ما به سر رسید»
استقبال بچه‌ها  از برنامه ۲٠ تیرماه دلگرمی بر و بچه‌های حوزه هنری کودک و نوجوان شد. برای مخاطبان کوچک هم بد نشد! این دلگرمی ایده‌ای برای شروع یک سلسله برنامه در ذهن آقای بابایی و تیمشان بود:« قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» دومین گام این سلسله برنامه است که با زمینه‌ای عاشورایی و محرم گونه، امام حسینی و زینب‌وار اجرا می‌شود و برگزارکنندگان، این برنامه را متعلق به اهل‌بیت (ع) و عنایتی ویژه از سوی امام حسین (ع) و فرزندشان امام سجاد (ع) می‌دانند. عنوان این برنامه را هم گذاشتند قصه‌ی ما به سر رسید.

*هدفی فراتر از قصه‌گویی در پیش است

 این‌جا فقط حرف از قصه‌گویی نیست. بلکه هدفی فراتر از قصه‌گویی در پیش است؛ آشنایی با ادبیات و هنر، استفاده از بهترین‌ها برای یک اجرای عالی و حمایت هنرمندان تازه‌وارد در عرصه‌های نمایش عروسکی، قصه‌گویی و همین‌طور نقالی و پرده‌خوانی که کمی از بقیه کم‌رنگ ترند.
*زیارتتان قبول!

چشم‌هایتان را ببندید! می‌خواهیم با هم به یک سفر برویم. سفر به آن‌جا که بهشت روی زمین است.درست است! به کربلا.
 فکر کنید الان جلوی ضریح ایستاده‌اید. دست‌هایتان را بر سینه بگذارید و بگویید:« السلام علیک یا اباعبدالله»  چشم‌ها را باز کنید.  زیارتتان قبول!
این‌ها حرف‌های آقای «حسین قاسمی»، مجری برنامه قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب است.او در همان آغاز، بچه‌ها را به سرزمین پر رمز و راز کربلا برد تا با سلامی به امام دوست داشتنی شان، آماده شنیدن قصه‌های عاشورا شوند.

«ستاره خالقی» قصه‌گوی ملی دو دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ، از عاشورا و قهرمانی های بانوی کربلا می‌گوید

* خاله ستاره قصه گوی کربلا می شود

این‌جا نمایشگاه مدرسه ماست. بچه‌ها به‌مناسبت ماه محرم نقاشی کشیده‌اند. نقاشی‌هایی زیبا و پر از حرف‌های گفتنی. یکی از آن‌ها با من حرف می‌زند! نقاشی حضرت زینب (س) است. می‌خواهد از قهرمانی‌های حضرت زینب در کربلا برایم بگوید.
«ستاره خالقی» دختری جوان و  قصه‌گوی ملی در دو دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است که مقام دوم کشور در این جشنواره را از آن خود کرده است.او با محوریت کتاب «بانوی قصه‌ی من» از نشر مهرک اثر مژگان شیخی می پردازد.او با زبانی کودکانه برای بچه ها قصه می گوید.
 همه سالن یک پارچه گوش شده‌اند تا از بانوی قهرمان کربلا بشنوند.  

*چگونه برای کودکان از عاشورا بگوییم تا همچون زینب کبری(س)، جز زیبایی نبیند؟
معمولاً دنیای بچه‌ها شاد است و رنگارنگ. قصه‌هایشان هم یا آسمان آبی دارد، یا جنگلی سرسبز با شکوفه‌های سفید و صورتی. حالا چطور باید برایشان از کربلا بگوییم و عاشورا؟ از آن‌همه سختی؟ آن‌همه ظلم و سیاهی؟ چگونه بگوییم  تا همچون زینب کبری(س)،  جز زیبایی نبیند؟این کاری است که باید تیم طراحی انجام دهند. یک برنامه عاشورایی برای فرزندان عاشورائی ایران‌زمین.به‌نظر می‌آید موفق هستند و مورد رضایت .این را من نمی‌گویم. مصاحبه و نظر سنجی ازکودکان،نوجوانان و والدینشان می گوید.

*دلم می‌خواهد مثل حضرت زینب(س) قوی و قهرمان باشم

 محیا کوچولو ۸ سال دارد. کنار مادرش نشسته و میخ‌کوب صحنه قصه‌گویی خاله ستاره  است. می‌گوید:« از حضرت زینب(س) زیاد شنیده‌ام، اما فکر می‌کنم حالا بهتر او را می‌شناسم. با شنیدن قصه‌های قهرمانی‌اش دلم می‌خواهد مثل او قوی و قهرمان باشم. به مادرم می‌گویم برایم کتاب‌های بیشتری بخرد تا از کربلا بیشتر بدانم.»

* خاطره بازی با  پخش یک لالایی زیبا و صدایی آشنا
لالا خورشید من،لالا       گل امید من، لالا 
تا این‌جای برنامه همه‌چیز به دل بچه‌ها بود و پدر و مادرها آمده بودند تا همراه لحظه‌های زیبای فرزندانشان باشند. اما دست‌مریزاد به طراحان این مجلس عاشورائی که حواسشان هست دل‌های مادران و پدران مهربان را هم به دست بیاورند. آن‌هم چه بدست آوردنی! شاعر شعرهای کودکی برای گفتن  از «قصه‌ی آب» و «لالایی عاشورا» آمده است تا خاطرات کودکان دیروز را هم زنده کند.آن ها که در لابه‌لای کاغذهای کاهی کتاب فارسی دبستان،« یار مهربان»،« صد دانه یاقوت» و «خوشابه حالت ای روستایی» می‌خواندند. «استاد مصطفی رحمان‌دوست» آمده تا با یادی از «مهدی آذر یزدی»، صاحب مجموعه کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، خود قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب ایران بگوید. 

گروه سرود احسان در حال اجرای سرود در تالار سوره

*امیری حسین و نعم الامیر 

 هنوز گروه سرود «احسان» به سرپرستی آقای «یوسف بهشتی» به روی صحنه اجرا نیامده اند که ابتدای یک نوای آشنا و دلنشین، بچه‌های حاضر در سالن و حتی  پدرها و مادرهایشان را به وجد می آورد. همگی یک صدا با خواندن سرود «امیری حسین و نعم الامیر»  فضای سالن سوره را  بیش‌از پیش حسینی تر و کربلایی تر می کنند.

*آقای بیانلو از امام غایب می‌گوید 

آقای «حسن بیانلو»، دیگر نویسنده حاضر در این مراسم هم از کتاب غایب می‌گوید. جلد هفدهم از مجموعه قصه نیکان  که در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و  روایتی داستانی از زندگی امام زمان (عج) است.

« سمیرا خانزادی» که مدرس قصه گویی است،  داستان عاشورایی اش را از کتاب«چراغ نیایش» اثر محسن هجری انتخاب کرده .کتابی درباره زندگی امام سجاد(ع) است که در آن به وقایع عاشورا اشاره شده و توسط «نشر مهرک» حوزه هنری به چاپ رسیده است.وقت آن رسیده تا برای بچه ها قصه بگوید. او هم حرف های زیادی دارد؛از آمدن مسلم به سوی کوفه،از پشیمانی حر و آزادگی او، از صبر و غصه های زنان و کودکان اهل حرم و از دلاوریهای مردان کربلا.

«گروه نقالی ایران زمین» در حال پرده خوانی عاشورا 

*«گروه نقالی ایران زمین»،پرده خوانی عاشورا می‌کنند 

از پرده‌خوانی قهوه‌خانه‌ها شنیده‌ای؟مردم دورتادور می‌نشستند.نقال هم  رجز می‌خواند و  روضه‌خوان پرده‌ای بزرگ از صحنه عاشورا می‌شد.
حالا بچه‌های «گروه نقالی ایران‌زمین» به سرپرستی «خانم تاجیک» بر روی صحنه  «قصه ما به سر رسید» آمده‌اند تا با نقالی و پرده خوانی قسمت‌هایی از رشادت‌های امام حسین(ع) و یاران وفادار او، پرده‌ی بزرگ عاشورا را روضه‌خوانی کنند. 

*روایت «مشک‌های خالی»

امام حسین علیه‌السلام طفل شیرخواره‌اش را به سوی آسمان بلند کرده و به لشکریان دشمن نشان می‌دهد. تیری سه شعبه از کمان به شتاب برمی‌خیزد و بر گلوی علی‌اصغر می‌نشیند. در تاریکی تالار سوره و در کورسوی نور سرخ‌رنگ صحنه نمایش، صدای بغض‌های رهاشده کودکان و نوجوانان حسینی شنیده می‌شود.
حسن ختام این برنامه، نمایشی عروسکی است. «مشک‌های خالی» با نویسندگی سجاد بهره‌مند و کارگردانی زهرا مریدی،  روایتی است  از بچه‌های کربلا، از  تشنگی و لب های خشکیده آن ها و از مشکهایی که در آن صحرای سوزان و پر التهاب از کام دخترکان و پسرکان قد و نیم قد خشک تر و تشنه تر بود.

*در حاشیه‌ حوزه هنری کودک و نوجوان چه می گذرد؟
 شاید چیزی از کتاب بازی حوزه هنری کودکان و نوجوانان نشنیده باشید. برنامه‌ای برای بچه‌هایی از ایران‌زمین که علاقه به نویسندگی دارند. مسابقه‌ای از کتاب  اعترافات کاتب کشته‌شده اثر «ساسان ناطق» که با ادامه دادن پایان ماجرا به قلم مخاطب کوچک، شوق نویسندگی  در وجودش شعله ور می شود.
اکران فیلم و نقادی برای نوجوانان علاقه‌مند و برنامه‌های ویژه برای دوست داران هنر عکاسی و تصویر هم از دیگر برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان است.

مادران با فرزندانشان  به «رؤیا رو» می آیند

*«رؤیا رو»، طعم رویاهای مادرانه را شیرین تر می کند 
قصه‌های شیرین شبانه با طنین صدای گوش‌نواز مادران زیباترین رؤیای هر کودک است.«رؤیا رو» سعی دارد طعم این رؤیای شیرین را به کام ناز دانه‌های ایران‌زمین شیرین‌تر کند.یک کارگاه پر از حرف و تجربه، برای مادرانی که می‌خواهند برای جگرگوشه‌هایشان قصه‌گوهای حرفه‌ای باشند. خانم« الهام دارابی»، هرهفته سه‌شنبه‌ها به حوزه هنری می‌آید تا با آموزش دنیایی از علم و تجربه، طعم رؤیاهای مادران را شیرین‌تر کند.
*وعده دیدار بعدی ، هفته دفاع مقدس است

قرار است کاروان عاشورایی آقای بابایی و همکارانش به کاشان و اصفهان و شیراز هم سری بزند. تا خدا چه بخواهد. او و تیم همراهش درصددند روزبه‌روز و  برنامه به برنامه، این بسته جامع را ارتقا دهند.راستی یادتان نرود! وعده دیدار بعدی  هفته دفاع مقدس است.به امید دیدار شما در« قصه های خوب برای بچه های خوب».

انتهای پیام/

ارسال نظرات